► Show Spoiler
პერსონალური კომპიუტერის პლატფორმის რელიზიდან ერთი წლის შემდეგ, კრიტიკულად აღიარებული და მრავალი ჯილდოს მქონე როლური თამაშების სერიის მეორე ნაწილი, The Witcher 2, Xbox 360-ის მოთამაშეებისთვის ახალ გზას ხსნის.
თამაშის PC ვერსიას დღეისათვის ყველა დროის ერთ-ერთი საუკეთესო გრაფიკა აქვს როგორც ტექნიკური, ასევე არტისტული თვალსაზრისით. კონსოლური ვერსია კი, ამ მხრივ რამდენიმე თვალსაჩინო უკუსვლას განიცდის. ეს უკანასკნელი კი შეინიშნება ჩატვირთვის გახანგრძლივებული დროით, შემცირებული ხედვის არეალით, ტექსტურების წამიერად გაქრობა-გაჩენით და მოციმციმე ჩრდილებით, ამის მიზეზი დეფექტების შემჩნევადობაზე ნათელია - თამაშის მისი ვიზუალური ხარისხის მინიმალური დანაკარგით მთლიანად იმ სისტემაზე გადაწერა, რომელიც უკვე თითქმის შვიდი წლისაა და შემადგენლობით თანამედროვე პერსონალურ კომპიუტერებზე გაცილებით სუსტია, უკვე დიდ საქმედ ითვლება დეველოპერების მხრიდან. ეს ვიზუალური ცვლილებები უმნიშვნელოა და თამაშის მთლიან სახეზე ასეთივე ზეგავლენას ახდენს. მათი წარმოებული ძრავის, RedEngine-ის გამოყენებით, CDProjekt-მა შექმნა თამაში, რომელიც მუშაობს გამართულად და აღწევს ამ თაობის კონსოლის ვიზუალის უმაღლეს დონეს. თამაში მიმდინარეობს სტაბილურად, ჩემი თამაშის განმავლობაში არ ყოფილა მომენტი, შემენიშნა FPS-ის წამიერი ვარდნაც კი.
მართვის სისტემა Xbox360-ის კონტროლერისთვის მშვენივრად არის ხელახლა შემუშავებული. მართვის საფუძვლების შესწავლას და მორგებას სულ ცოტა დრო სჭირდება. კომბატი მოხერხებულია, პერსონაჟის სიარულის და სირბილის რეგულირება მარტივად და კომფორტულად ხდება მარცხენა ანალოგის გამოყენებით. თუმცა არის პატარა პრობლემები UI-სთან დაკავშირებით - მასში არსებული მოქმედებები საკმაოდ მოუხერხებლად მომეჩვენა. UI შემთხვევაში, კონტროლერისთვის არასტანდარტული მართვის სისტემაა გაკეთებული. თვითონ UI ლამაზი არტით არის გაფორმებული, მაგრამ ფუნქციის და გამოყენების მხრივ, მაინც და მაინც კარგად ვერ ჯდება კონსოლურ ვერსიაში. შეიძლება ითქვას, უშუალო მოქმედებისას (კომბატი, ექსპლორაცია, პერსონაჟებთან ინტერაქტიულობა) თამაში კონსოლურად იგრძნობა და გამოიყურება, მაგრამ ინტერფეისში აითემების შეცვლა/აღებისას, რუკის მართვისას, ქვესთების შესახებ ინფორმაციების კითხვისას და ნივთების კრაფტინგისას იგრძნობა, რომ თამაში პირველად PC-სთვის შემუშავდა. კამერის ახალი სისტემა კონსოლს ზუსტად ერგება - სამყაროს კვლევისას და ბრძოლის სცენებისას არანაირი დისკომფორტი არ იქმნება. საბოლოო ჯამში, Xbox360-სთვის მართვის სისტემა საკმაოდ კარგად მუშაობს.
The Witcher 2 წარმოადგენს სიცოცხლით აღსავსე სამყაროს, რომელიც სავსეა დეტალიზაციითა და მოვლენებით. მოთამაშისთვის გამოსაკვლევად გადაშლილი, ვიზუალურად მაღალი დონის არეს თითოეული ლოკაცია გულმოდგინედ არის შექმნილი და ერთმანეთთან დაკავშირებული, რითაც იქმნება ერთი დიდი, ვრცელი fantasy (ნახ ვტოვებ) სამყარო. თამაში არ არის გახსნილი სამყაროს ტიპის. თითოეული ‘აქტი’ შედგება ერთი დიდი ლოკაციით, რომლის დატოვების შემდეგაც მოთამაშე მას ვერ დაუბრუნდება. სამყაროსთან ინტერაქცია და მისი გამოკვლევა მინიმალური სახისაა და ძირითადად სიუჟეტურ დავალებებთან არის დაკავშირებული. თუმცა ეს იმას არ ნიშნავს, რომ ტყეებსა და ველებში თავისუფლად გაჭრის მიზეზი არ გვაქვს - მონსტრებთან შებრძოლება, მათი ბუნაგებისა და ბუდეების განადგურება, ალქიმიისთვის საჭირო ინგრედიენტებისთვის გარეული მცენარეების მოპოვება, ქალაქის კედლებს გარეთ მყოფი პერსონაჟების პოვნა და მათი ქვესთების აღება თამაშის მნიშვნელოვან ნაწილს შეადგენს. The Witcher 2-ში შექმნილია დაუჯერებლად ცოცხალი და პერსონაჟებით სავსე ქალაქები, სადაც ყველა მოსახლეს თავისი საქმე და აქტივობა გააჩნია. თამაშის ყველა დასახლებულ არეალს საკუთარი ცხოვრების სტილი ახასიათებს; მოთამაშეს შეუძლია უბრალოდ დააკვირდეს ქალაქში მცხოვრებ ხალხს - მათ მოძრაობას, საუბარს და მუშაობას. ის შეამჩნევს, თუ როგორ იცვლება დღე ღამით, არე-მარე ბნელდება და ხალხის უმრავლესობა სახლებს უბრუნდება. რადიკალურად იცვლება ატმოსფერო; რამდენიმე წუთის წინ ვუყურებდით ხალხით გადავსებულ ქალაქს, ისმოდა ჩოჩქოლი და ადგილი ჰქონდა ხალხში სწრაფ მიმოსვლას, ახლა კი ქალაქში ერთადერთი თეთრი მთავარი გმირია, რომელსაც მოთამაშე აკონტროლებს. ღამის ქალაქი ისეთივე ატმოსფერულია, როგორც დღის. ქალაქების მხატვრული მხარე გასაოცარია. არის ერთი ქალაქი, Flotsam - სიცოცხლით სავსე, დაბურულ და გაუვალ ტყეში, ქვით და ხით აშენებული. ასევე არის Vergen - უძველესი, დვარფების ქალაქი, კლდეებში, ქვით აშენებული და გამოკვეთილი. Flotsam-ისგან განსხვავებით, ის სამყაროს წყნარი და ჩუმი დასახლებული ადგილია. ორივე მათგანი არქიტექტურული თვალსაზრისით ელეგანტურად, რეალურად, ატმოსფერულად და ისტორიულად გამოიყურება , რომელნიც ლამაზად არიან შერწყმულნი ბუნებასთან.
როგორც ზემოთ აღინიშნა, შიდა და გარე ლოკაციები ერთმანეთთან მშვენივრად არის შერწყმული. ქალაქებში ბუნების ზეგავლენა იგრძნობა და ძველი ნასახლარი, ცივილიზაციის ნაშთები გარე სამყაროშია მიმოფანტული. ეს ფაქტი The Witcher 2-ის სამყაროს ძალიან არტისტულს და ბუნებრივს ხდის, რომლის დანახვის და განცდიდას, ავტომატურად გეწყება ფიქრი და გიჩნდება ინტერესი მისი ისტორიისადმი. ამის მიღწევა კი, შემქმნელისთვის, ადვილი საქმე არ არის. ეს არის ვიდეო თამაშების ისტორიაში ერთ-ერთი საუკეთსო სამყარო.
თამაშის სიუჟეტი გვიამბობს რივიალი გერალტის შესახებ, რომელიც პროფესიონალია მონსტრებთან ბრძოლაში. თამაშში, გმირი მის თავგადასავალს პირველი ვითჩერის მოვლენების დასრულების შემდგომ აგრძელებს. მას შემდეგ, რაც მან მკვლელობისგან იხსნა ტემერიის მეფე Foltest, გერალტი რჩება მასთან, როგორც სამეფო მცველი. თუმცა ამას მეორედ ვეღარ მოახერხებს და მეფე მკვლელის მსხვერპლი ხდება, ამაში დამნაშავედ კი გერალტს მიიჩნევენ. საკუთარი სახელის გასაწმენდად და მეფის მკვლელის დასაჭერად, გერალტი მისდევს მკვლელის კვალს. მაგრამ საქმე ასე მარტივად არ რჩება და დროთა განმავლობაში, ყველაფერი მეტად ჩახლართული ხდება. რას მოიცავს The Witcher 2-ის სიუჟეტი? - ომს, პოლიტიკას, შურისძიებას, სიყვარულს, მეგობრობას, რასიზმს, მაგიას, სისასტიკეს და იდუმალებას. ეს ყველაფერი კი წარმოდგენილია მოწიფული აუდიტორიისთვის (სისხლი, სექსი, შეუფარავი სისასტიკე) და რეალურად.
შეიძლება თამაშს სწორხაზოვანი სამყარო ჰქონდეს, მაგრამ სიუჟეტის მხრივ, ის არანორმალურად არასწორხაზოვანია. მისი გახსნა, განვითარება და დახურვა მთლიანად მოთამაშისა და მის მიერ მიღებულ გადაწყვეტილებზეა დამოკიდებული. დიალოგები სავსეა მნიშვნელოვანი არჩევნებით, რომლებიც განსაზღვრავენ პროტაგონისტის თითოეულ ნაბიჯს (სთორის მხრივ, რა თქმა უნდა). ეს გადაწყვეტილებები მხოლოდ გმირის საუბრით არ მიიღება, დიდი მნიშვნელობა ენიჭება რამდენიმე მოცემულ სიტუაციაში ჩვენს ქმედებებსაც. სიუჟეტი სავსეა დრამატული და ემოციური მომენტებით, რის გამოც მოთამაშე მეტი სერიოზულობით და სიფრთხილით იღებს გადაწყვეტილებებს. როდესაც ნახავთ, რომ რომელიმე მოქმედება თქვენივე არჩევანიდან გამომდინარე მოხდა, გეუფლებად გრძნობა, რომ ეს მართლაც თქვენს გამო ხდება ასე. თამაშის განმავლობაში კი ამას ბევრჯერ იგრძნობთ. თამაშის სიუჟეტის გასაგებად არ არის საჭირო სერიის პირველი ნაწილი გქონდეთ დახურული, გასული მოვლენების შესახებ ინფორმაციას თავად მეორე ნაწილი მოგაწვდით (იმ ინფორმაციას, რომელიც საჭიროა იცოდეთ იმისთვის, რომ გაიგოთ, თუ რატომ იწყება მეორე ნაწილი ისე, როგორც იწყება). სიუჟეტი იწყება და ვითარდება ძალიან კარგად, მაგრამ დავიწუნებ მის დასასრულს - თამაშის დასასრული არ მომეჩვენა ისეთი დონის, როგორიც ბოლო მომენტამდე მისვლისთვის გამოვლილ მოვლენებში განვითარებული სიუჟეტია. თუმცა მოცემულმა ემოცია მაინც დამიტოვა და მისთვის გაკეთებული საქმიანობა ფუჭად არ მიმაჩნევინა.
კომბატი იგრძნობა და გამოიყურება დინამიურად. რამდენიმე კლავიშის კომბინაციით პერსონაჟი თავისი ხმლით შთაბმეჭდავ მოძრაობებს ასრულებს. ბრძოლისთვის, მოთამაშეს შეუძლია გამოიყენოს ხმლები, მაგიური სიმბოლოები (signs) და დისტანციური იარაღები (range weapons - სასროლი დანები და ბომბები). გადასარჩენად მხოლოდ კლავიშების გადაბმით და სწრაფად დაჭერა არ გამოდგება, ბრძოლისთვის მომზადება და ბრძოლაში ტაქტიკის გამოყენება თამაშის კომბატის აუცილებელი პროცედურაა. თუ თამაშს Hard (ან უფრო მაღალ...) სირთულეზე აპირებთ, დაგჭირდებათ ძლიერი ხსნარების (potions) დამზადება, რომლებიც გმირის ფიზიკურ უნარებს აუმჯობესებს ან ჰმატებს, ასევე დაგჭირდებათ ხმლების დასაბუსტად ზეთების მომზადება და გამაძლიერებლების (enchantments) გაკეთება. ეს ყველაფერი იმისთვის, რომ დასძლიოთ ის ჩელენჯი (აქ სიტყვის ქართული ეკვივალენტი?), რომელსაც თამაში გთავაზობთ (საშუალო და მარტივ სირთულეზე თამაშს არ გირჩევთ, თუ ოდნავი გამოცდილება მაინც გაქვთ როლურ ან ზოგადად თამაშებში). მაგიისა და ხმლების კომბინაცია ბრძოლისას საკმაოდ სახალისო და გამრთობია, რომელსაც მრავალფეროვნება შეაქვს ჩვენი გმირის ბრძოლის სტილში. თითოეულ მაგიურ ნიშანს გააჩნია თავისი უნიკალური თვისება და ძალა, რომელიც დაგეხმარებათ მოირგოთ და დახვეწოთ თქვენი თამაშის სტილი. ორიგინალი თამაშისგან განსხვავებით (პირველი ვითჩერი), გმირს არ შეუძლია ბრძოლისას ხსნარების დალევა/გამოყენება - თუ ხსნარების ეფექტით გვსურს ბრძოლა, დაწყებამდე მედიტაცია უნდა გავიაროთ ბრძოლამდე მოვემზადოთ.
განვითარების სისტემაში (leveling system), ყველა სკილს ვერ მივინიჭებთ. გერალტის შესაძლებლობების შერწყმისთვის საუკეთესო გზაა ხმლის, ალქიმიასა და მაგიას შორის ბალანსის დაჭერა და სკილების თანაბრად გადანაწილება. თუმცა ეს არ გამორიცხავს იმ ფაქტს, რომ შეგვიძლია ერთ, რომელიმე კონკრეტული სტილის გეიმფლეი ავიღოთ და ბოლომდე განვავითაროთ. თითოეული სკილის ხაზის (line) ბოლოს მოცემულია განსაკუთრებული შესაძლებლობის და ბრძოლაში ძალიან გამოსადეგარი სკილი - მაგალითად, თუ ხმლით ბრძოლის ტაქტიკას აირჩევთ და ბოლომდე განავითარებთ, გაგეხსნებათ სკილი, რომელიც მოწინააღმდეგეთა ჯგუფის ერთ დროულად დამარცხების შესაძლებლობას მოგცემთ (group finishing). როგორც პირველ ნაწილში, გერალტს ზურგზე აქაც ორი ხმალი აქვს გადაკიდებული - ერთი მონსტრებისთვის, ხოლო მეორე ადამიანებისთვის. ეს ფორმულა ვითჩერის სამყაროს ისტორიიდან მოდის, მაგრამ ასევე დიდ როლს თამაშობს თვითონ თამაშშიც; ფოლადის ხმალი მონსტრებს მცირე რაოდენობის ზიანს აყენებს, ხოლო ვერცხლის ხმალი არც თუ ისე ძლიერი იარაღია ადამიანთა წინააღმდეგ. არ ვიცი, რამდენად შედის შემდეგი კომბატ სისტემაში, მაგრამ თამაშში არსებობს ტავერნაში ხელ-ჩართული ბრძოლის სისტემა, რომლის თამაშიც დაფუძნებულია დროის მონაკვეთში მოცემულ კლავიშებზე სწორად დაჭერის პრინციპიც. მოცემულია, როგორც მინი, ინ-გეიმ თამაში, სადაც ზემოთ ახსნილი პრინციპით მოთამაშემ უნდა მოახდინოს მოწინააღმდეგის მიწას დაცემა (მსგავსი თამაშები კიდევ შეგხვდებათ თამაშში, როგორიც არის კამათლის თამაში და მკლავ-ჭიდი და რომლებიც კარგი საშუალებაა ორენების (თამაშის ადგილობრივი ვალუტა) გამომუშავებისა და ქვესთებისგან განსატვირთად. თამაშში დიდი არჩევნის საშუალებაა მოცემული კომბატისა და პერსონაჟის აგებულების მორგების კუთხით. აღჭურვილობის (armor) სისტემა პირველ ნაწილთან შედარებით ბევრად მრავალფეროვანია და მთავარი პერსონაჟის სტილიზება, ვიზუალურადაც და სტატიკურადაც, საკმაოდ ბევრი გზით არის შესაძლებელი.
სადაც Witcher-ზეა საუბარი, არ შეიძლება ხაზგასმით არ ვახსენოთ მისი გახმოვანება და მუსიკალური მხარე, რითაც სერიის ორივე თამაში უმაღლეს დონეზე დგას. პირველი ვითჩერის თამაშის შემდეგ, ნაკლებს არც მოველოდი მეორე ნაწილისგან და მინდა ვთქვა, რომ The Witcher 2-ს გააჩნია პერსონაჟების შესანიშნავადად შესრულებული გახმოვანება. ყველა პერსონაჟის ხმა გამომდინარეობს მისი მორალიდან და ასახავს მის ხასიათს. პროტაგონისტის ხმა, როგორც აქამდე, არის ღრმა, ნაკლებად ემოციური და მის გამოცდილებაზე მეტყველი. პერსონაჟების აქცენტები განსხვავდება მათი რასული წარმომავლობის მიხედვით. აღსანიშნავია თამაშის ერთ-ერთი ქმნილების, ტროლის გახმოვანება, რომელთანაც დიალოგშიც, როგორც მინიმუმ, გაგეღიმებათ.
საუნდ ტრეკის შესახებ კი - ადამ სკორუპამ ეს კიდევ ერთხელ შესძლო. როდესაც ვითჩერის სერიებისთვის მის დაწერილ მუსიკას ვუსმენ, ჩემდა უნებურად მეფიქრება, რომ ეს კაცი ამ საქმის საკეთებლად არის დაბადებული. თამაშში არსებული მუსიკა უდიდეს როლს ასრულებს CD Projekt-ის შედევრის ისეთ სამყაროდ შექმნაში, როგორადაც ახლა ვიცნობთ. მუსიკა, რომელით თამაშის ფონად ისმის, სხვა იერსა, განწყობას, მნიშვნელობას აძლევს და სრულიად ახალ დონეზე აჰყავს ყველაფერი, რასაც ვაკეთებთ და ვხედავთ.
მუსიკის ტონალობა იცვლება გარემოსა და სიტუაციის მიხედვით. ეს ახალი რამ არ არისვიდეო თამაშებში, თუმცა აღსანიშნავია იქიდან გამომდინარე, რომ ვითჩერის სამყაროში ამ ყველაფრით იქმნება ზებუნებრივი ატმოსფერო. როდესაც, მუდმივად საფრთხის მოლოდინში, გარე სამყაროს ვიკვლევთ, მუსიკა დაძაბულ ტონში მიმდინარეობს და თითქოს გვამზადებს მოსალოდნელი საშიშროებისთვის. ბრძოლის დროს, მუსიკა მძიმდება და სწრაფდება, იძლევა ბრძოლისუნარიან და მცირე დოზით შიშის განწყობას. საფრთხისგან დაცულ ადგილებში, უმეტესად ქალაქებში, მუსიკა რბილი და მელოდიურია, რაც იწვევს მოსვენებისა და სიწყნარის გრძნობას. ტავერნებში მუსიკა სწრაფი და მხიარულია. The Witcher 2-ს გააჩნია ღრმად ატმოსფერული, მალაზი, მელოდიური და უბრალოდ ერთ-ერთი საუკეთესო მუსიკა/საუნდ ტრეკი, რაც კი ოდესმე დაწერილა ვიდეო თამაშისთვის.
საბოლოო ჯამში, The Witcher 2 არის შესანიშნავი და დაუვიწყარი dark fantasy თავგადასავალი, რომელიც ყველა გეიმერმა უნდა გამოიაროს. ერთხელ PC პლატფორმის ექსლუზივი როლური თამაში ახლა უკვე Xbox 360-ს ვერსიად ევლინება ინდუსტრიას, რითაც კონსოლის მოთამაშეებს საბოლოოდ ეძლევათ შესაძლებლობა, ეზიარონ ერთ-ერთ საუკეთესო როლურ თამაშს, რომელშიც ნახავენ და განიცდიან ემოციურ სიუჟეტს, დინამიურ და გასართობ გეიმფლეის, სახასიათო პერსონაჟებს შესანიშნავად შესრულებული გახმოვანებით, უმაღლესი დონის საუნდტრეკს და ვიზუალს/გრაფიკულ დონეს. გადათამაშების მაღალი დონით, The Witcher 2 მასში გადახდილი თითოეული ცენტის ფასია. ხოლო ახალი გამოცემით - Enhanced Edition, თამაში კიდევ უფრო მეტს გთავაზობთ, ვიდრე ორიგინალი რელიზი - ახალი ქვესთები, პერსონაჟები, ლოკაციები, თამაშის რეჟიმი/სირთულე, ქათსცენები და სინამტიკები.